Sidor

torsdag 9 maj 2013

[höblomster?]



Morgonen började med ett trevligt besök till loppisen som idag arrangerades i 
pilaboparken i Anneberg, bara några kilometer härifrån. Ett av mina fynd var denna 
lilla söta planta, som sas heta "höblomster". Men vet ni vad? Efter att ha bildgooglat, 
så är jag tveksam till att detta stämmer. Nu tycker ni kanske att det inte borde vara 
så viktigt vad den lilla raringen heter, att det kanske skulle räcka med att den var söt? 
Men ni förstår, som florist så känner man att det faktiskt är viktigt att veta vad man har 
på fönsterbrädan eller på bordet. Det handlar både om nyfikenhet och en viss 
yrkesstolthet... Så snälla någon där ute, hjälp mig! Finns det någon som känner igen 
detta lilla liv? Det ska också enligt uppgifter komma vita blommor. Något som känns bekant? 









Den blev så himla fin ihop med den rödbladiga klövern jag köpte förra veckan.
Och tänka sig, min basilika, kanske två veckor gammal, är fortfarande fräsch! 
Och väldigt god framför allt...!








Men hörrni! Är det någon som tror sig veta svaret på mitt mysterium så skriv gärna en rad. 

Tack på förhand!



/hanna









3 kommentarer:

  1. Hej Hanna, detta är din floristsyssling Helena i Hovmantorp:) Jag tycker din blogg är jättefin och jag har nog svaret på ditt mysterium. Jag tror att det är en penstemon digitalis, också kallad fingerborgshatt. Det finns många fina penstemoner men denna tycker jag är speciellt fin och har flera i mina rabatter, med dom röda bladen och söta små vita klockor. Hoppas att det var till lite hjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena! Vad roligt att just du hade svaret! :-) och vad spännande att det var en perenn. Då ska jag sätta ut den och se vart den kan passa och trivas. Tack så jättemycket för ditt svar, och hoppas det är bra med dig annars! Kram.

      Radera
  2. Hej! Papegojblad kallas den iaf, är en gammal krukväxt som inte vill torka :)

    SvaraRadera